Miljoonien käyttäjien verkkosivusto kääntyi suosituksi mobiilipalveluksi
Vaikka jokainen projekti on arvokas, liittyy joihinkin enemmän jännitystä kuin toisiin. Oman työn jälki miljoonien käyttäjien nähtävänä tuo tekemiseen kummasti uutta säpinää myös kokeneelle kehittäjälle. Eikä tarvitse miettiä, tuleeko käyttäjiltä palautetta, koska sitä tulee varmasti, ja se kertoo lopulta kaikkein selkeimmin, ovatko tekijät onnistuneet työssään.
Vaikka kokenut ohjelmistokehittäjä on nähnyt matkan varrella kymmeniä, ellei satoja järjestelmiä, on seuraavasta projektista aina mahdollisuus innostua uudella tavalla.
”Kun eteen tulee konkreettinen ja tuttu palvelu, jota on itsekin käyttänyt, miljoonien muiden kanssa, tuo se kivaa sykettä tekemiseen”, sanoo Asteroidin vanhempi ohjelmistokehittäjä Antti Ahti. Hän tuli reilut kolme vuotta sitten mukaan projektiin, jossa lähdettiin uudistamaan erästä Suomen tunnetuimmista ravintolasivustoista. ”Palvelussa on satoja ravintoloita, joten todennäköisesti melkein jokainen suomalainen on vähintään vilkaissut sivustoa joskus.”
Haasteena toiveiden yhteensovittaminen
Tekeminen jaettiin kahdeksi kokonaisuudeksi, joista ensimmäisessä kehitettiin verkkosivustoa ja toisessa mobiilipalvelua, jossa digitalisoitiin koko ravintolakokemus pöytävarauksesta ruoan tilaamiseen ja maksamiseen.
”Asiakkaalla on hyvät prosessit ja osaamista ohjelmistokehitykseen”, Ahti sanoo. ”Töitä tehdään monessa eri tiimissä, erilaisiin sovelluksiin. Minä toin erityisesti tähän projektiin sellaista full stack -kokemusta, jota siitä puuttui. Rohkaisin front end -devaajia tarttumaan rohkeasti back endin juttuihin, ja muutenkin toimin sellaisena senioritukena.”
”Teknisesti mobiilipalvelun kehittämisessä ei lopulta ollut mitään kovin haastavaa. Isoimmat haasteet tulivat prosessin puolelta, kun kehitystoiveita tuli niin monesta suunnasta. Markkinoinnilla oli omat toiveensa, mutta niin oli myös ravintoloilla, niiden esimiehillä ja tietenkin myös tarjoilijoilla”, kuvailee Ahti. ”Kehitimme siis järjestelmän, joka täyttäisi mahdollisimman hyvin eri toiveet ja olisi samalla joustava ja muunneltavissa tulevaisuuden tarpeita varten.”
Antti Ahti, vanhempi ohjelmistokehittäjä
Sujuvuutta ja varmuutta mobiilikokemukseen
Asteroidin Tuomas Tanner liittyi projektiin, kun siihen kaivattiin lisää senioriosaamista. ”Mobiilipalvelu, jossa on monta rajapintaa, kirjautumistoiminnot ja maksuliikennettä, vaatii lopulta aika paljon huolellista kehitystyötä”, Tanner toteaa. ”Lisäksi sen on oltava varmatoiminen ja helppokäyttöinen, ja kaikkien tietojen jatkuvasti ajan tasalla… Onhan siinä tekemistä.”
Aluksi mobiilipalvelu pilotoitiin yhdessä helsinkiläisravintolassa, josta kerättyjen kokemusten jälkeen palvelua lähdettiin levittämään ympäri maata. ”Tällä hetkellä sitä käytetään yli sadassa ravintolassa eri puolilla Suomea”, kertoo Tanner. ”Palvelua voi käyttää esimerkiksi niin, että asiakas lukee kännykällään pöytäkohtaisen qr-koodin ja saa heti näytölleen oikeat ruokalistat, suositukset ja muut ravintolaa koskevat tiedot. Hän voi hoitaa tilaukset mobiilisti, mutta toki hän voi halutessaan myös pyytää tarjoilijan luokseen. Palvelun tarkoitus ei ole korvata tarjoilijaa, vaan tehdä tapahtumasta sujuvampi molempien osapuolten kannalta.”
Yksi suuri haaste palvelun kehittämisessä on ollut sen varmistaminen, että kaikki tuotteet hintoineen ovat siellä jatkuvasti oikein. ”Palvelussa on monta rajapintaa. Tällä hetkellä työn alla on automaattinen hintasynkronointi. Jos tuotteen hinta muuttuu yhdessä paikassa, se päivittyy muutoksen jälkeen kaikkialle, eikä hintoja tarvitse enää päivittää käsin”, Tanner kuvaa.
Tuomas Tanner, vanhempi ohjelmistokehittäjä
Turvallisuus ja joustavuus etusijalla
Molemmat Asteroidin kokeneet kehittäjät ovat olleet mentorin rooleissa omissa tiimeissään. Heillä on ollut vetovastuuta sekä palvelun suunnittelussa että järjestelmäintegraatioissa. ”Varsinkin liitynnät kassajärjestelmiin ovat vaatineet tarkkuutta, kuten rahaliikenne muutenkin. Oman mausteensa on tuonut se, että vaikka palvelu on ravintoloille yhteinen, niillä voi olla erilaiset hinnat ja hinnoitteluperusteet. Ja kilpailusäädösten vuoksi ravintolat eivät saa nähdä toistensa hintoja, eli tietoturvasta on pitänyt huolehtia myös järjestelmän sisällä, eikä vain ulkoisissa rajapinnoissa”, selittää Tanner.
”Parasta tässä on se, että saa nähdä oman työnsä jäljet hyvin konkreettisesti ja ihmisten päivittäisessä käytössä”, Antti Ahti sanoo. ”Käyttäjäpalaute, jota tietenkin kerätään ja seurataan tarkasti, on ollut todella positiivista. Silloin voi ajatella, että on tehnyt työnsä hyvin. Vaikka palvelun takana on laaja kirjo erilaisia järjestelmiä, niiden rajapintoja ja dataliikennettä sinne tänne, loppukäyttäjälle näkyy vain yksi järjestelmä, joka toimii.”
Digipalveluiden kehitys on jatkuvaa. "Kehittämämme mobiilipalvelu rakentaa pohjaa ravintoloiden tehokkaalle ja uudistuvalle toiminnalle”, Tanner kertoo. ”Tätä käytetään jo nyt esimerkiksi hotellien huonepalvelussa ja takeaway-tilauksissa, ja lisää on varmasti tulossa.”
Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Asteroidin kumppanin kanssa.