Meet the Asteroidians: Petri Mäkirinta, vanhempi ohjelmistokehittäjä, IT-alalla vuodesta 2004
Asteroid rakentaa inspiroivaa työpaikkaa kokeneille ohjelmistosuunnittelijoille ja auttaa yrityksiä sekä yhteiskuntaa onnistumaan digitaalisten palveluiden kehityksessä. Jokainen asteroidilainen on myös yrityksen osakas. Tämä blogisarja esittelee heidät yksi kerrallaan.
Why Use Windows When You Have Doors
Kun parikymppinen, ohjelmoinnista innostunut nuorukainen on tyytymätön tarjolla oleviin käyttöjärjestelmiin, mitä hän tekee? Petri Mäkirinnan ratkaisu oli selkeä: täytyy tehdä oma. Nimikin oli helppo keksiä.
”2000-luvun alussa Linux oli tietenkin jo kova sana, mutta pidin sen käyttöliittymää liian epäintuitiivisena. Ja Windows puolestaan… no, se oli mitä oli. Ensinnäkin epästabiili”, Mäkirinta muistelee. ”Opiskeluaikana ohjelmointitaitoni olivat kehittyneet sen verran teinivuosien kikkailusta, että oman käyttöjärjestelmän kehittäminen tuntui ihan luontevalta ratkaisulta.”
Niin syntyi OpenDoors, ja sen slogan kuului: ”Why Use Windows When You Have Doors – Much Quicker Way to Get In and Out”, Mäkirinta kertoo naureskellen. “Olihan se komea lupaus.”
Melkein uusi Linux, mutta parempi
OpenDoorsista ei kuitenkaan tullut uutta Linuxia, vaikka aineksia olisi voinut ollakin. ”Digitaalinen maailma monimutkaistui siinä vaiheessa jo niin kovaa vauhtia, että yhden miehen kädet eivät millään riittäneet esimerkiksi erilaisten laiteajureiden koodaamiseen. Niitä olisi tarvittu heti tuhansia ja enemmänkin”, Mäkirinta toteaa. ”Kaveriporukasta ei löytynyt riittävästi laiteläheisen ohjelmoinnin osaajia. Mutta oli se arvokas ja kiehtova kokeilu.”
Palataan tarinan tässä kohdassa hiukan taaksepäin. Kun Mäkirinta aloitti 12-vuotiaana ohjelmoinnin opettelun, ei tietoa voinut vielä hankkia netistä. ”Setä opetti QBasicin alkeet. Kiinnostuin siitä niin, että hankin aloittelijan koodausoppaan, fyysisen kirjan jota aloin tavailla. Ja vähitellen sain kaveritkin innostumaan koodaamisesta.”
Manuaalinen A/D-muunnin
Ensimmäiseksi piti tietenkin tehdä peli. Samalla Mäkirinta tuli kavereineen keksineeksi eräänlaisen manuaalisen A/D-muuntimen, nimittäin tällaisen: ”Emme osanneet ladata kuvankäsittelyohjelmalla piirtämiämme kuvia peliin, joten kopioimme kuvat pikseli kerrallaan ruutupaperille ja ruutupaperin merkinnöistä mallintaen siirsimme ne yksi kerrallaan pikselinpiirtokomennolla ruudulle”, Mäkirinta kuvaa. ”Erityisen haastavaa oli ratkaista, miten värien arvot koodataan ruutupaperille. Mutta siitäkin selvittiin.”
Nuoren koodarin oppimiskäyrä oli jyrkkä. QBasicista Turbo Pascaliin, siitä C-kieleen ja seuraavaksi Assembleriin. ”Siinä vaiheessa aloimme tehdä pelejä ihan kunnolla. Olin 16-vuotias, kun meidän Aargh! nimettiin Mikrobitti-lehden kuukauden kotimaiseksi peliksi”, Mäkirinta kertoo. ”Peli toimii vieläkin selaimen kautta.”
Sitten työ vei suoraan ytimeen
Mäkirinnan varsinainen työura käynnistyi Nokian 2G-verkon käyttöjärjestelmän ytimen kimpussa. ”Kerneleiden kanssa ja muutenkin raudan lähellä vierähtikin melkein vuosikymmen. Käyttöjärjestelmäharrastuksesta tuli työ, ja vieläpä erittäin mielenkiintoinen”, mies tunnustaa. ”Mutta Nokian projektien jälkeen kaipasin käyttäjäläheisempiin töihin. On hienoa nähdä työnsä lopputulokset paremmin, silmiensä edessä.”
Mutta elämä on muutakin kuin koodaamista, myös intohimoiselle kehittäjälle. Mäkirinta pitää etenkin telttaretkeilystä – mieluusti jännittävissä maisemissa, kuten Itävallassa tai Islannissa – mutta viimeiset kahdeksan vuotta vapaa-aika on mennyt hyvin tarkasti yhteen ainoaan projektiin. ”Olemme rakentaneet vaimon kanssa kahta taloa ilmeisesti sillä samalla hulluudella, jolla aikanaan lähdin kehittämään kokonaista käyttöjärjestelmääkin. Osaamista olen kartuttanut lähinnä Googlen ja YouTuben avulla, mutta työ tekijäänsä opettaa tässäkin tapauksessa. OpenDoorsiin verrattuna tässä on toki se ero, että talo on jo autotallia vaille valmis”, Mäkirinta kertoo.
Oman pihan satoa, kesä 2025
Tärkeintä on this thing called reilu meininki
Monenlaiset projektit ja eri työpaikat ovat opettaneet Mäkirinnalle, miten tärkeää on löytää hyvä työympäristö ja sellaiset työkaverit, joiden seurassa viihtyy, joskus myös vapaa-ajalla. ”Olemme esimerkiksi käyneet pelaamassa curlingia ja syömässä kivoissa ravintoloissa. Hyvä ryhmähenki on kaiken tekemisen vahva perusta.”
”Liityin Asteroidin tiimiin firman kolmantena työntekijänä”, Mäkirinta laskee. ”Työhaastattelussa firmalla ei ollut vielä edes nimeä. Mutta Asteroidin perustajat, Mika ja Eero, olivat vanhoja tuttuja. Heidän periaatteensa reiluista arvoista, päätöksentekomallista ja palkitsemisjärjestelmästä olivat niin kirkkaita, että päätös oli helppo tehdä saman tien. Ja työsopimusta tehdessä nimikin oli sitten tiedossa. Se on hieno, pidän siitä edelleen valtavasti. Asteroid.”
Asteroidin kesäjuhlat, 2024
Koodissa sen kauneus
Maailma ei ole koskaan valmis, sen tietää jokainen. Mutta koodinpätkä kerrallaan sitä voi parannella. ”Joskus oli ihan parasta, kun sai luotua näytölle 20 rivillä Assembleria yhden pikselin”, Mäkirinta nauraa. Sitten hän vetää henkeä ja alkaa päästellä.
”Mutta nykyään saan eniten iloa siitä, kun onnistun ratkaisemaan asiakkaan ongelman ja löytämään juuri siihen sopivimmat työkalut. Nykyään käytetään paljon valmiita kirjastoja, mutta niiden kritiikitön käyttö voi johtaa monimutkaisiin rakenteisiin, ylimääräisiin ylläpitotöihin, tietoturva-aukkoihin sekä turhaan energiankulutukseen. Minusta on tärkeää tehdä suorituskykyistä, tietoturvallista ja uudelleenkäytettävää koodia, joka ei tuhlaa maailman rajallisia resursseja, vaan on yksinkertaista ja kaunista. Mielestäni konsultin tehtävä on auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteensa paitsi käsillä olevan projektin, myös vastuullisuuden suhteen. En siis halua käyttää uusia työkaluja vain siksi, että ne ovat uusia, vaan haluan ymmärtää, mikä on juuri kullekin asiakkaalle parasta. Ja sitten toimin sen mukaan. Siitä tässä koko työssä on kyse.”
Näinhän se on. Tähän on hyvä lopettaa.
Tässä blogisarjassa kysymme asteroidilaisilta, millainen haastateltava on kollegana.
Joona Ojapalo: Millainen tyyppi Petri on?
Pete on todella kova full-stack-kehittäjä, joka on pysynyt nopeasti kehittyvän web-teknologian eturintamassa. Hänen erityinen vahvuutensa on kyky tunnistaa asiakkaan koodipohjaan vaikuttavat hyödylliset ja haitalliset teknologiatrendit alalla, jossa syntyy kuukausittain uusia frameworkkeja, ja päätöksentekoa usein ohjaa hype rationaalisen ajattelun sijaan.
Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Asteroidin kumppanin kanssa.