Asteroidin kädenjälki kasvaa suomalaisen telebisneksen näköalapaikalla
Kun kokeneet ohjelmistokehittäjät liittyvät osaksi asiakkaan tiimejä, heillä on yleensä paljon annettavaa uusille kollegoilleen sekä organisaatiolle, jonka osaksi he tulevat. Mutta oppimista tapahtuu myös toiseen suuntaan, ja joskus kehittäjän osaamispakki voi täyttyä yllättävilläkin taidoilla.
Erään suuren teleoperaattorin tuotekehitystiimeihin on vuosien aikana koottu useita Asteroidin kokeneita ohjelmistokehityksen ammattilaisia. Heitä on tarvittu avainrooleihin verkkokaupan luomisessa, kuluttaja-asiakkaiden järjestelmäkehityksessä, yritysmyynnissä sekä tukkuliiketoiminnassa. ”Olemme olleet kattavasti mukana oikeastaan kaikilla asiakkaan liiketoiminnan osa-alueilla”, sanoo Asteroidin luova ohjelmistokehittäjä Juha Mustonen. ”Osaamista on karttunut sekä teknisistä ympäristöistä että operaattoribisneksestä.”
Etenkin kuluttajaliiketoiminta vaatii millä tahansa toimialalla kykyä reagoida nopeasti sekä eteen- että taaksepäin. ”Tiettynä ajanhetkenä asiakasrajapintaan suunniteltu järjestelmä vaatii suuriakin panostuksia, mutta olemme nähneet myös tiukkoja täyskäännöksiä ja yhtäkkiä kahdenkymmenen hengen kehitystiimi onkin supistunut kymmenesosaan”, Mustonen kuvaa. ”Silloin laitetaan roolit uusiksi.”
Näköalapaikka koko suomalaiseen yhteiskuntaan
Kokonaisuutena ison operaattorin kanssa tehty yhteistyö on tarjonnut mahtavan näköalan valtavan liiketoiminnan koko elinkaareen: se alkaa myynnistä, etenee ostoihin, jatkuu fyysisen tuotteen toimittamiseen, kattaa verkkoliittymien hallinnan, roaming- ja estopalvelut, laskutukseen ja maksamiseen liittyvät toiminnot sekä ulottuu numeronsiirtoihin ja liittymän sulkemiseen liittyviin operaatioihin. ”Koko prosessi avautuu kehittäjälle aivan uudella tavalla. Lisäksi tieto siitä, että sadat tuhannet käyttäjät ovat kiinni järjestelmissä jatkuvasti – se tuo aivan toisenlaista sykettä tekemiseen”, Juha Mustonen sanoo.
Kehityksen suuntaa voidaan säätää – tai kääntää
Vanhempi ohjelmistokehittäjä Riku Karjalainen tuli mukaan operaattorin projektiin haastavassa vaiheessa, jossa uusi ympäristö oli lähes valmis, mutta sen käyttöönottoon liittyvät päätökset aiheuttivat epävarmuutta hankkeen eteenpäin viennissä. ”Toin hankkeeseen mukaan oman teknisen osaamiseni lisäksi kokemusta erään toisen teleoperaattorin projekteista, joissa olin aiemmin ollut mukana”, Karjalainen kertoo. ”Hanke työllisti alkuvaiheessa todella suuren joukon kehittäjiä, joista osa tuli asiakkaan omista tiimeistä, osa kumppaneilta.”
Epävarmuutta jatkui jonkin aikaa, mutta ympäristöön rakennettiin edelleen uusia ominaisuuksia erityisesti asiakasrajapintaan. ”Kehitystyö muuttuvassa tilanteessa, jossa kehitystiimien kokoonpano vaihteli ja lopulta pieneni nopeasti, tarjosi paljon haasteita”, Karjalainen pohtii. ”Onneksi niistä voi aina oppia jotain uutta.”
Lopulta asiakkaan liiketoiminnassa linjattiin, että pilotin kehitystä ei jatketa, vaan tuotekehityksen resurssit suunnataan uusille alueille. ”Tämä on tyypillistä isossa, kuluttajamarkkinoilla toimivassa organisaatiossa”, Karjalainen sanoo.
Yritysmyynnissä korostuu aina bisnes
Teleoperaattorin B2B-liiketoiminta eli yritysmyynti tarkoittaa kehittäjän kannalta työympäristöä, jossa sidosryhmiä on paljon ja vuorovaikutustaidot korostuvat. Tämän on huomannut myös koodaava arkkitehti Tuomo Varis, joka tuli osaksi asiakkaan tiimiä viime talvena.
”Olen tehnyt aiemmin paljon töitä erilaisten hajautettujen järjestelmien arkkitehtuurien kanssa, eli tekeminen on painottunut tekniseen puoleen. Tämän asiakkaan projekteissa on korostunut bisnespuolen kuunteleminen ja keskustelu siitä, millaiset ratkaisut palvelevat bisnestä parhaiten”, Varis kuvaa. ”Olen saanut tehdä paljon töitä tuotemallien ja laitemyynnin parissa. Olemme rakentaneet kokonaan uuden järjestelmän juuri tuotetiedon hallinnan tueksi.”
Variksen osaamishistorian kannalta yhteistyö teleoperaattorin kanssa tarkoittaa kokonaan uuteen toimialaan tutustumista. ”Olen päässyt soveltamaan kokonaan uudentyyppisiä ideoita ja samalla olen tuonut asiakkaalle ketterämmän tekemisen mallia. Samalla olen saanut soveltaa vuosien aikana eri asiakkuuksissa kehittyneitä ihmistaitoja”, pohtii Varis. “Jokaisesta ympäristöstä oppii jotain uutta, kun pitää mielen avoimena.”
Verkkokaupassa ollaan paljon vartijoina
Verkkokaupan kehitykseen liittyy aina paljon erilaisia järjestelmäintegraatioita sekä vahva käytettävyysnäkökulma. Teleoperaattorin verkkokauppa, jonka asiakasmäärät lasketaan sadoissa tuhansissa, on erityisen vaativa kehitysympäristö. Asteroidin vanhempi ohjelmistokehittäjä Lari Hoppula on ollut mukana tämän asiakkaan projekteissa jo kolmen vuoden ajan, ja tekemisen tahti on pysynyt ripeänä.
”Verkkokauppaan on tuotu mukaan laitteiden ja liittymien lisäksi esimerkiksi prepaidin lataussivusto. Se tarkoittaa aivan erilaista ostoprosessia kuin jonkin fyysisen laitteen ostaminen”, Hoppula sanoo. ”Ja maksutapojen kirjo tuo omat elementtinsä verkkokauppaan. Olen oppinut paljon erilaisista maksupalveluintegraatioista.”
Koska operaattorit tarjoavat myös mobiilivarmenteita, se tarkoittaa vahvan tunnistautumisen vaatimuksia myös verkkokaupan palveluissa. ”Voisi melkein sanoa, että teleoperaattorin tietojärjestelmien kautta kaikki elämänalueet tulevat tutuiksi”, Hoppula sanoo. ”Telepalvelut ovat niin keskellä kaikkea, mitä maailmassa tapahtuu.”
Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä Asteroidin kumppanin kanssa.